Φροντιστήριο – Μια λέξη παρεξηγημένη

- Είπαν ότι είναι ελληνικό φαινόμενο

αλλά η αλήθεια είναι ότι υπάρχει σε πάρα πολλές χώρες ανά τον κόσμο. Ενδεικτικά θα μπορούσαν να αναφερθούν: οι Η.Π.Α, η Γερμανία, η Τουρκία, η Κύπρος, η Αυστραλία και η Μ. Βρετανία. Ακόμη και σε χώρες που φιγουράρουν σχεδόν κάθε χρόνο στην πρώτη δεκάδα των καλύτερων εκπαιδευτικών συστημάτων του κόσμου, όπως η Ιαπωνία και η Νότια Κορέα, τα φροντιστήρια είναι παρόντα στις κοινωνίες των χωρών αυτών.

- Είπαν ότι είναι σύγχρονο φαινόμενο

η αλήθεια, όμως, είναι ότι από τη δεκαετία του 20’, με τη θεσμοθέτηση των εισαγωγικών εξατάσεων στο Πανεπιστήμιο, το φροντιστήριο γεννιέται ως θεσμός και είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας στη χώρα για σχεδόν έναν αιώνα.

- Είπαν ότι πρόκειται για παραπαιδεία

αλλά τι πάει να πει παραπαιδεία; Τι γίνεται στο σχολείο που θεωρείται πράγματι παιδεία, όταν έχουμε να κάνουμε με προγράμματα σπουδών που προσπαθούν να στριμώξουν μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα όσο το δυνατόν περισσότερη ύλη, που προάγουν την αποστήθιση, τη βαθμοθηρία, το αγχωτικό κυνήγι μιας θέσης στο Πανεπιστήμιο; Πως αποτυπώνεται ο παιδαγωγικός ρόλος του σύγχρονου Λυκείου στην πράξη; Όλα εναπόκεινται στην προαίρεση κάποιων φωτισμένων εκπαιδευτικών.

- Είπαν για τους εκπαιδευτικούς των φροντιστηρίων ότι δεν είναι κατάλληλοι για να διδάξουν

η αλήθεια είναι όμως ότι με την εμπειρία τόσων χρόνων στα εκπαιδευτικά δρώμενα της πόλης, εμείς βλέπουμε εκπαιδευτικούς που δουλεύουν με όρεξη και δίνουν την ψυχή τους στη διδασκαλία με μοναδικό σκοπό την επιτυχία των μαθητών τους. Είναι εκεί, δίπλα τους για να τους διδάξουν, να τους ακούσουν, να τους στηρίξουν ψυχολογικά. Και ενώ ο ρόλος του Φροντιστηρίου δεν σχετίζεται άμεσα με το παιδαγωγικό κομμάτι, πολλοί είναι αυτοί που με τη στάση τους απέναντι στους μαθητές τους αποτελούν παράδειγμα προς μίμηση.

Σε μια κοινωνία, λοιπόν, που χρειάζεται το φροντιστήριο και που αυτό είναι στενά δεμένο με τη ζωή κάθε εφήβου και κάθε ελληνικής οικογένειας, είναι τουλάχιστον υποκριτικό να μιλάμε για παραπαιδεία. «Η δικαιοσύνη μάλιστα απαιτεί να αναγνωρίσουμε ότι τα φροντιστήρια όχι μόνο βοήθησαν και βοηθούν τα παιδιά μας να ανεβούν τις σκάλες του Πανεπιστημίου, αλλά και το Πανεπιστήμιο το βοήθησαν και το βοηθούν να διατηρήσει σε κάποιο επίπεδο τις σπουδές του» (Ευάγγελος Παπανούτσος - Έλληνας παιδαγωγός, φιλόσοφος και δοκιμιογράφος).